Het belang van menselijk kapitaal

Nederland kan veel meer uit het potentieel van medewerkers halen

We hebben heel wat gemeenschappelijk met onze noorderburen: we spreken niet alleen dezelfde taal, maar vertonen ook sterke overeenkomsten op de werkvloer.

Daarom zijn de resultaten van een recente studie naar medewerkerpotentieel in Nederland ook voor ons interessant.

De conclusie van het achtste werkbelevingsonderzoek van Integron is niet mals: slechts 12 procent van de Nederlandse werknemers geeft aan dat hun werkgever het beste uit hen haalt.

Het onderbenutte medewerkerpotentieel is echter niet het enige probleem. Ook de loyaliteit van de werknemers laat te wensen over. Dat blijkt onder andere uit het feit dat:

  • slechts 19 procent zijn organisatie in sterke mate aanbeveelt als werkgever
  • maar liefst 28 procent van plan is in het komende jaar bij een andere organisatie te solliciteren
  • twee op de vijf zou kiezen voor een nieuw aanbod dat op hun huidige job lijkt.

Wat nu? Geen paniek. Er zijn wel degelijk manieren om betere cijfers te bereiken.

De medewerkers die positieve antwoorden gaven, werken bij zogeheten “top performers”. Dat zijn organisaties die voldoende aandacht besteden aan de basis van hun onderneming en hun medewerkers op succesvolle wijze met hun waarden verbinden. Zo zorgen ze dat hun medewerkers het beste van zichzelf kunnen geven.

Organisaties doen er goed aan hun medewerkers meer te betrekken bij de algemene werking en doelstellingen. Voldoening bij werknemers is een eerste stap in de goede richting. Daarom is het cruciaal om in te zetten op het menselijk kapitaal van uw organisatie.

Interesse in meer cijfers en inzichten uit de studie? Klik hier.

terug

Contact

Vragen? Bemerkingen? Meer informatie?
Een initiatief van
Commotie
Coremansstraat 22/1
2600 Berchem